Monday 13 December 2010

Ocelot / Ozelot

Hemma hos mig har jag en ozelot. Eller kanske flera stycken. Det vackra, och tyvärr utrotningshotade, djuret kommer ursprungligen från Latinamerika, och vilar just nu i min bokhylla.


Inte ett levande djur alltså, det vore riktigt olagligt. Utan dess hud. Som bara nätt och jämnt är laglig. Jag har inte köpt den, och jag tänker inte sälja den. Den är absolut från före 1947, men det saknas intyg på det (har man intyg kan man faktiskt sälja ozelot lagligt, har jag läst). På så sätt är den laglig, men den är ju knappast politiskt korrekt. Och till och med jag blir lite ledsen, princessan av döda saker så länge de varit döda tillräckligt länge (som plockar upp fågelskelett med glada utrop och pillar på allt uppstoppat med klor hemma hos mamma - som då blir drottningen av döda saker). Men nu existerar den här pälsen faktiskt. Och jag kan inte bara låta den ligga - det vore inte rätt. Jag hade tänkt att rama in den största delen, och sedan göra en kudde (med svans?) av de mindre delarna. Man kan ju inte ha ozelot på sig. Där går gränsen och jag skulle faktiskt blir förvånad om man bar ozelot och inte blev attackerad av djurvänner. Så nu söker jag idéer. Kom igen - vad kan man göra med en rejäl bit ozelot? Någonting bra att pyssla med kanske?



This beauty is a big piece of ocelot fur, which I have legally obtained but cannot legally sell. It is absolutely beautiful and a little sad, but I do know that it´s pre 1947 (cutting off date for ocelot which you can legally sell, according to what I´ve read). But... what to do with it? I can´t wear it - I REALLY wouldn´t blame PETA for throwing red paint on me then. I wouldn´t want to sell it even if I could legally prove it´s date. So something for the home perhaps? I need ideas for a good ocelot DIY project, and they´re hard to come by.

No comments:

Post a Comment