Tuesday 12 April 2011

Ulla-Britt och prinsessfilten

Jag har sorterat och sorterat i garage och förråd i mitt barndomshem. Jakten började då jag kom ihåg att min mormor en gång i tiden gett mig en chokladask från Göteborg fylld av två generationers bokmärken. Jag gav mig på att hitta den, och i Söndags stod jag triumferande, likt Indiana Jones som avslutar ett äventyr, med chokladasken i handen. Bokmärkena var precis lika fina som för 20 år sedan, och nu ska jag hitta på ett bra projekt som kan visa upp dem. 


I samma vända hittade jag en underbar bok från min mammas barndom - Ulla-Britt och Prinsessfilten. Boken är egentligen reklam för väldigt söta filtar, circa mitten av femtiotalet. Jag är förälskad i illlustrationerna, pastellfärgerna, och Ulla-Britts rosiga kinder. 



Vill också rida på lamm!



 Andra underbara böcker jag grävt fram inkluderar de otroligt politiskt korrekta "Eskimåpojken" och "Indianflickan". Bilder, kanske?


Pictures from a Swedish children's book, circa mid fifties, about Ulla-Britt and the princess comforter. I love the illustrations, the pastel shades, and the unbelievably rosy cheeks on Ulla-Britt. Other finds included "The Eskimo Boy" and "The Indian Girl".

No comments:

Post a Comment