Monday 7 February 2011

Beckmans couture

Fram till den 21a Februari visar Beckmans i samarbete med NK upp ett urval av handgjorda kläder av sina elever. I Lördags hann jag äntligen dit och reckommenderar verkligen ett besök om du inte redan varit där. Jag tog lite bilder av mina favoriter, och försökte förstå mig på tankarna och koncepten bakom kläderna.


Anna Svenssons klänning med utsmyckade tights skriker lyx och couture, och som med de flesta av mina favoriter från dagen är hennes kläder väldigt bärbara. Att Annas inspiration var ett vintagesmycke gjorde mig lite extra partisk. 


 Bespoke: A New Generation, herrskräderi av Naim Josefi

McQueen-inspirerade skor till Madeleine Vintbacks samurai-inspirerade Dreamworker. 


In the T-Shirt Business heter Tove Janssons kollektion, och det här plagget fångade mitt intresse direkt. Med North American Smock-teknik framkallas den här underbart vackra manipulationen i exklusivt material. Kollektionen belyser "glappet mellan image och verklighet" inom modevärlden. 



Otroligt handarbete i en klänning från Lynn Nadj Kullmans kollektion Adorn.  


 This Saturday I finally made it to the NK department store to have a look at the collaboration with Beckmans design school fashion students, who were exploring the concept of couture. These are some of my favourites of all the beautiful craftsmanship on display.

No comments:

Post a Comment